The Marbles: een documentaire over bezit en geheugen

In The Marbles reist filmmaker David Wilkinson door tijd en taal om één vraag te stellen: moeten de Parthenon-marmeren terug naar Griekenland?

Deze wereldberoemde beeldhouwwerken, ooit onderdeel van het Parthenon op de Akropolis, bevinden zich al meer dan tweehonderd jaar in het British Museum in Londen. Ooit “verzameld” door Lord Elgin tijdens de Ottomaanse overheersing van Griekenland, later verkocht aan het museum, nu onderwerp van een diplomatieke en morele impasse.

De film beweegt, tussen historici, archeologen, politici, museumdirecteuren, kunstenaars. En tussen de landen zelf. Wat betekent eigenaarschap als het over erfgoed gaat? Wie “mag” iets bewaren? En wat verliezen we, als schoonheid losgeraakt is van haar oorsprong?

Het is een film over stenen, ja. Maar eigenlijk gaat het over iets veel groters: over herinnering, over koloniale sporen, over hoe instellingen vorm geven aan ons collectieve geheugen. En ook: over hoe schoonheid soms gevangen zit in vitrines.

Wilkinson laat je denken, zonder te dwingen. Hij toont, luistert, reist. En zo wordt The Marbles een portret van een conflict zonder einde, dat ergens ook een spiegel is. Want wat zou jij doen, als het jouw beelden waren?

The Marbles is nu te streamen. 

Ik ben Yev Kravt, curator in hedendaagse kunst en design. Iedere week stel ik 5 cultuurtips samen: tentoonstellingen, kunstwerken in de spotlight, boeken, lezingen, films en meer. Mijn focus ligt op Nederland, met af en toe een uitstapje naar het buitenland. Ontdek elke maandag nieuwe inspiratie en laat je verrassen door een wekelijkse dosis cultuur.