Wat als technologie ons geheugen overneemt? Meiro Koizumi in De Pont

Vanaf 29 maart opent De Pont in Tilburg een van de meest indringende tentoonstellingen van het voorjaar: Theaters of Life van de Japanse kunstenaar Meiro Koizumi (1976). Het is zijn eerste grote solotentoonstelling in Nederland, en dat werd tijd.

Koizumi geldt internationaal als een van de meest kritische en uitgesproken stemmen in de hedendaagse kunst uit Japan. Zijn werk beweegt zich tussen video, virtual reality, AI en sculptuur, en stelt telkens die ene ongemakkelijke vraag: wat blijft er over van het menselijk lichaam, van herinnering en identiteit, in een wereld die steeds digitaler wordt?

In Theaters of Life schetst Koizumi geen toekomstbeeld, maar houdt hij ons een spiegel voor van het heden. Via video-installaties en recent werk zoals de AI-gedreven Altars-serie, tast hij de grens af tussen het individuele en het collectieve geheugen. De tentoonstelling is zowel persoonlijk als politiek geladen: van de psychologische nasleep van oorlog tot de algoritmes die ons gedrag stilletjes sturen.

Blikvanger is de driekanaals video-installatie The Angels of Testimony, waarin een voormalige Japanse soldaat terugblikt op zijn daden tijdens de Chinees-Japanse oorlog. Koizumi’s werk is oncomfortabel, maar noodzakelijk. Hij laat zien hoe het geheugen niet alleen in ons hoofd zit, maar ook in onze technologie, onze rituelen, en de beelden die we blijven herhalen.

Vanaf 29 maart in De Pont, Tilburg. De kunstenaar opent de tentoonstelling persoonlijk op zaterdag.

Ik ben Yev Kravt, curator in hedendaagse kunst en design. Iedere week stel ik 5 cultuurtips samen: tentoonstellingen, kunstwerken in de spotlight, boeken, lezingen, films en meer. Mijn focus ligt op Nederland, met af en toe een uitstapje naar het buitenland. Ontdek elke maandag nieuwe inspiratie en laat je verrassen door een wekelijkse dosis cultuur.