Loveable: Over de liefde, na de liefde

Wat gebeurt er als de tweede kans niet verloopt zoals gehoopt? In de Noorse film Loveable valt de romantiek al na vijf minuten weg, als een deur die onverwacht dichtslaat. Regisseur Lilja Ingolfsdottir schetst een portret van een huwelijk dat niet instort met een klap, maar wegzakt in stilzwijgen.

Maria en Sigmund, prachtig gespeeld door Helga Guren en Oddgeir Thune, proberen te begrijpen waar het fout is gegaan. Geen groot drama, maar het ontrafelen van dagelijkse frustraties, verdwaald zelfbeeld en diepgewortelde patronen. In scherpe dialogen, soms pijnlijk direct, soms vermomd als een huiselijke ruzie over was vouwen, ontspint zich een verhaal over verlangen naar verbinding in een tijd die intimiteit haast als luxe beschouwt.

Loveable is niet bepaald een liefdesverhaal.  En toch: juist in het loslaten, in de ruimte tussen woorden, zit tederheid. Guren draagt de film met een genadeloze eerlijkheid. Haar Maria is chaotisch, boos, kwetsbaar, liefdevol, controlerend en bovenal menselijk. Een vrouw die wil begrijpen, niet om een huwelijk te redden, maar om zichzelf terug te vinden.

Voor wie houdt van films als The Worst Person in the World, maar dan zonder ironie of esthetische filter: Loveable laat zien dat zelfs de meest intieme breuken systeemfouten blootleggen in hoe we over liefde, zelfkennis en zorg denken. Soms is het niet de relatie die faalt, maar de taal die ontbreekt om haar te dragen.

Loveable, nu in de bioscoop.

Ik ben Yev Kravt, curator in hedendaagse kunst en design. Iedere week stel ik 5 cultuurtips samen: tentoonstellingen, kunstwerken in de spotlight, boeken, lezingen, films en meer. Mijn focus ligt op Nederland, met af en toe een uitstapje naar het buitenland. Ontdek elke maandag nieuwe inspiratie en laat je verrassen door een wekelijkse dosis cultuur.